DAVID HÄRENSTAM - Classical Guitar
Recital
Listen:
Some reviews, mostly in swedish:
Strong and unpredictable 'Recital'... the opening Fuoco by Roland Dyens shows the listener straightaway what a good player Swedish guitarist David Härenstam is. After the Folk Song Variations (another hefty slice of technical wizardry), comes a direct contrast in Romance del Pescador from Manuel de Falla, wonderfully delivered and hauntingly beautiful... Lovely ornamentation and spirited playing.
Classical Guitar Magazine, USA
Recording of the month! December 2015
David Härenstam has established himself as one of the leading guitarists of his generation… It is very beautiful and David Härenstam plays it with delicate nuances…
The Grand overture was composed in 1809 and is a marvellous piece. It needs a fully-fledged virtuoso with real stamina and that’s what it gets here. It’s a piece full of verve and drive… A real delight… Let me add that David Härenstam has caught this feeling to perfection in his sensitive playing… Very inviting – a winner… The whole program on this disc is a fascinating mix of styles, nationalities and times but they hang together admirably and so contrasted are the various pieces that they keep the listener alert from beginning to end… As always with Daphne recordings the sound is excellent. There are occasional noises from the fretboard but that seems to be unavoidable when the microphones are so close. In the recital hall this is less obvious. A second playing through from beginning to end – after some returns to certain pieces – enhanced the feeling of a unified recital program where the sum is even higher than the value of the certainly very fine individual parts. Guitar lovers: don’t hesitate. Music-lovers in general: don’t hesitate. This disc will embellish any CD collection.
Musicweb International
Gitarristen David Härenstams nya album ”Recital” startar med eldig spansk peppar och en folklig bulgarisk jordgubbe som sover, innan den landar i Manuel de Fallas undersköna romans om en fiskares drömmar och svingar sig vidare i gnistrande virtuosstycken av Niccolò Paganini och Mauro Giuliani (som för övrigt satt i orkestern när Beethoven uruppförde sin sjunde symfoni).
Härenstam vill verkligen bjuda på allt och fortsätter med en skimrande svit av barockmästaren Santiago de Murcia, mörktonade mexikanska variationer av Manuel M Ponce, azurblänkande romantik av Agustín Barrios Mangoré och kubansk hetta av Leo Brouwer. Och avslutar elegiskt med två nya fina verk av Staffan Storm och Maria Löfberg. Perfekt lyssning i sommarnatten.
Dagens Nyheter
David Härenstam führt mit großer Souveränität durch das Programm; Virtuosität ebenso zugetan wie der Kontemplation; der Schönheit des Klangs ebenso wie der musikalischen Struktur.
Gitarre & Laute, Germany
Härenstam visar upp både glödande temperament och blixtrande virtuositet… Preludium i c-moll är ett av hans mest berömda verk som Härenstam tolkar på ett mästerligt sätt. Hans antydningar till rubaton förhöjer det dunkla svårmod som präglar stycket… Maria Löfberg (född 1968) har skrivit Dreaming Dance som avslutar denna cd. Just ett drömlikt stycke som hon beskriver sin ingivelse, och ett som blir en perfekt avslutning på en variationsrik konsert.
Kammarmusik-Nytt
David Härenstam frestar med allt från barock till nutida, och behärskar rubbet.
Gitarristen David Härenstam är en mångfrestare som vid sidan av den klassiska repertoaren ägnar sig åt tango, jazzimprovisation och teater. På hans nya skiva "Recital” antyds denna bredd i stycken som Roland Dyens ”Fuoco”, där barockt ackordspel blandas med böjda toner och coolt smällande strängar.
Också i Atanas Ourkouzounovs variationer över en bulgarisk folkvisa pockar några av gitarrens många historiska erfarenheter på och vill fram. Med precision och iver låter Härenstam den klassiska gitarren bli till både ett folk- och ett rockinstrument.
Skivan är en exposé från barock till nutid och Härenstam behärskar det hela. Santiago de Murcias svit i D-dur blir till musik för en inre dansare. Härenstam förför med sitt precisa laborerande med dansrytmer, med ljus och skugga, med sång och viskning.
Bland skivans nyare musik finns stycken av Maria Löfberg, Staffan Storm och Leo Brouwer. Brouwers ”Paisaje cubano con campanas” fascinerar med sin flyktighet, sina oväntade, svarta eller grälla penselstreck och inte minst med sin intensiva perception. Det är som om gitarren efterhand blir fullständigt uppslukad av detaljer i det kubanska landskapet. Kyrkklockorna har en närmast hypnotisk verkan.
Sydsvenskan
David Härenstam kan det hele: Virtuos teknik uden svagheter, lækker lyd, musikalitet… Det er virkelig vellyd for øret! Det bliver stor musik i Härenstams hænder… Denne CD vidner om en musiker, der fortjener at blive kendt langt ud over Sveriges grænser… få øjne og ører op for denne talentfulde guitarist.
Guitaren, Danmark
Härenstam spelar överlag briljant, och har förmågan att få en enda gitarr att låta som en hel orkester. Men han låter även tystnaden få ta plats – tystnader och mellanrum är en viktig del av musiken, vilket duktiga musiker vet… mycket vackert… som en dansande dimma över en äng. En fin avslutning på en stämningsfull skiva, njutbar både sommar och vinter. Folksånger blandas med dansanta satser och nyskriven musik. Man skulle kunna tro att resultatet blir spretigt när man blandar så pass friskt. Men så är inte fallet – hemligheten ligger i hur skivan är upplagd.
Dagen
4+/5
Särskilt intressant är det att få lyssna till två svenska verk som nu spelats in för första gången. Staffan Storm Lost Summers och Mara Löfberg Dreaming Dance, stycken som väl försvarar en plats i gitarrens standardrepertoar.
Hifi och Musik
Bäst, för mig, styckena av Maria Löfberg och Staffan Storm, mer sådant. Och skivan låter väldigt bra, rent ljudmässigt, icke att förglömma.
Universum Noll
Gitarrspelet är välbalanserat och tydligt. På vissa spår kan man riktigt höra gitarrtonerna klinga ut ur gitarrkroppen och fylla kyrkobyggnadens alla vrår. Det är som att sitta på bästa platsen vid en konsert med David Härenstam i högform!
Gitarr och Luta
Två nya album är värda minst lika många öron att lyssna in. Uppsalafödde David Härenstam har spelat här många gånger, och också gjort album med Nils-Erik Sparf. På egen hand visar han upp sin stora bredd på albumet ”Recital”. Mängder av vacker och inte minst välspelad musik av namn som Giuliani, de Falla, Paganini och Brouwer. Välkända kompositörer av gitarrmusik.
Uppsala nya tidning
Musiken bjuder in och smälter lyssnarens öron utan att för den skull vara lättviktigt… det är lite som teveserien Downtown Abbey, där tjänstefolket inte tillåter känslorna krackelera ytan inför herrskapet. Men den underliggande spänningen är det väl få som missar. Gitarrspel med underskruv, och trots mängden tonsättare från så olika tider är skivan väl koncipierad och sammanhållen. Och tack vare mängden tonsättare är den också omväxlande.
Tidningen Kulturen
I likhet med honom har också den svenske efterföljaren David Härenstam sökt sig bakåt i tiden och plockat fram musik av bland andra Manuel Ponce och Manuel de Falla.
Båda finns med på cd-albumet (utgivet av skivbolaget Daphne), och där finns också ett underbart, nästan sex minuter långt stycke av kubanen Leo Brouwer
NWT
Men gitarren besitter också samma slags förmåga att frammana en hel ensemble; inte minst Santiago de Murcias spanska barockdanser har tydliga beröringspunkter med Domenico Scarlattis rikt illustrerande klaversonater. Härenstam är dessutom en skicklig ambassadör som plockar fram en fräckt rullande Rossini-prakt ur den Wienverksamme italienaren Mauro Giulianis Grand Overture och hittar Chopin-kvaliteterna i Agustín Barrios Mangorés eftertänksamt melankoliska Preludio
Opus Magasin
Simply gorgous-beautifully paced, with expressive subtlety
American Record Guide