J.S Bach Violin Sonatas BMW 1020 - 1023 & 1024

DAVID HÄRENSTAM - Classical Guitar

 

J. S. Bach-Violin Sonatas BWV 1020-1023 & 1024

Five Sonatas by Johann Sebastian Bach BVW 1020-1023, 1033

Baroque Violin and Guitar

Recorded 2012-2013

 

Listen:

Sonata A minor BWV 1020 Allegro>>

Sonata A minor BWV 1020 Adagio>>

Sonata C major BWV 1033 Andante-Presto>>

 

Some reviews:

Musically it works beautifully - Beauty and musicality in the service of Bach and the listener, not musicology… Indeed, free flowing and improvised, sparkling with wit and invention, the question about Bach-or-Not never arises while listening to these sonatas. The tenacity of Sparf melds perfectly with Härenstam’s mellow, but keenly accentuated lines - at once an alien and a timeless fit in this Bach-combination. (BWV 1020) - sounds here like resurrected and at home at last … it’s a superb Bach release in its own right.

MusicWeb International Jens F. Laurson

 

9/10

Very engaging, entertaining project that honors Bach’s music while offering a thoughtful interpretation and uniquely distinct and vibrant sonic result... The playing and interaction between the performers is expert and exciting, with the melodies more exposed against the quick-decaying notes of the guitar than we would experience with a harpsichord continuo. There are some very beautiful moments (the gentle interplay between violin and guitar in the Andante and Adagio of BWV 1033), and even surprising ones, as in the first movement (Adagio) of BWV 1021, where you might think you’ve temporarily wandered into a rendition of some French love song. In that same movement we also encounter some of Sparf’s consistently tasteful and affecting ornamentation. Härenstam offers his own improvisational expressive touches, and although the violin has the dominant role, the accompaniments clearly have a certain independence even as they support the “soloist”, and with his clear articulation Härenstam makes sure we don’t miss the interesting happenings in his own part... These two performers have made these pieces work very well in a context that’s both stimulating to the ear and artistically fulfilling. The studio sound is intimate without being too close... while the instruments have a natural presence and pleasingly resonant, realistic timbral quality. Strongly recommended.

ClassicsToday.com

 

Betyg: 5/6

J S Bach i vackert och intimt spel. Inledningen i e-moll-sonaten är eldig med improvisationslika figurer i violinen över gitarrens kraftfulla orgelpunkt. I det fortsatta livliga och intima duospelet utförs de arrangerade gitarrpartierna vackert av David Härenstam, medan Nils-Erik Sparfs violinspel lyser med perfekt intonation och kärleksfullt uttryck... Med gitarr, nu lägre stämd än vanligt, ges ett mjukare komplement till barockviolinen än med adelsepokens cembalo, dessutom får musiken större transparens.

Svenska Dagbladet, Lars Hedblad

 

Betyg: 5/6

Ljud: 5/6

En genomskinligare Bach som – centrerad kring Sparfs glödande violin – blir en fin påminnelse om att genialiteten ofta ligger just i enkelheten och känslan av ännu obeträdd mark.

Opus Magasin Johanna Paulsson

 

Klassisk kompositör i ny tappning.

Björn G Stenberg slås av Nils-Erik Sparfs fantastiska tonbildning och David Härenstams skicklighet när de tolkar Bach.

Det är härligt med en kompositör som Johann Sebastian Bach, hans musik kan låna sig till många varianter utan att hans särart går förlorad. Mycket av musiken var nedskrivet för soloinstrumentet men bara ackord för kompet. Det är alltså inget jättesteg egentligen att låta en gitarr spela i stället för det vanliga cembalon eller klavikordet. Men klangen blir som ny, som här i ett antal av Bachs mindre kända sonater för violin.

Konsertmästaren Nils-Erik Sparf behöver väl ingen närmare presentation för Uppsalapubliken, men jag slås än en gång av hans fantastiska tonbildning och briljanta teknik. Gitarristen David Härenstam är en skicklig och mångsidig musiker som gör ett strålande jobb han också med denna underbara musik.

Uppsala Nya Tidning Björn G Stenberg

 

När generalbasen/cembalon byts ut mot gitarr blir musiken lättare, klangen elegantare, stundtals känns det som om tonerna vill sväva iväg som lätta sommarmoln. Sparf/Härenstam gör helt enkelt en strålande insats.

Norran Mikael Bengtsson

 

En otroligt känslig nerv i samspelet. Jag har tidigare varit lite tveksam till kombinationen violin-gitarr av det skälet att gitarren klangmässigt hamnar i så stort underlägen. Men nu kapitulerar jag... det känns helgjutet med denna kombination, åtminstone när duon är så samspelt som Sparf och Härenstam. Denna inspelning kommer att snurra mycket i spelaren.

Gitarr och Luta

 

Det här är kammarmusik från barocken när den är som bäst och som här spelas insiktsfullt.

Hallandsposten